FANDOM

Turniej Skandynawski (Turniej Nordycki) to zawody rozgrywane od 1997 roku na wzór Turnieju Czterech Skoczni. Co do zasady składają się z czterech konkursów indywidualnych. Podobnie jak w Turnieju Czterech Skoczni zawodnikom dodaje się punkty uzuskane za wszystkie skoki oddane w ramach konkursów. Turniej odbywa się na terenie Skandynawii. Najczęściej zawodnicy w ramach Turnieju Nordyckiego skaczą na skoczniach w Finlandii i Norwegii. Czasem w kalendarzu zawodów znajdowała się także Szwecja za sprawą skoczni w Falun.

Skocznie w ramach Turnieju SkandynawskiegoEdytuj

W czternastu dotychczas rozegranych edycjach Turnieju konkursy rozgrywano łącznie na 8 skoczniach. Początkowo w skład Turnieju wchodziło Lahti, Falun, Trondheim i Oslo. Od roku 2003 Falun znalazło się poza terminarzem Pucharu Świata i na jego miejsce pojawiło się Kuopio, natomiast Trondheim zostało przeniesione na kilka sezonów na termin grudniowy. Zwolnione miejsce w Turnieju Nordyckim zajęło Lillehammer. Raz w 2009 roku skakano także na skoczni mamuciej w Vikersund w zastępstwie skoczni w Oslo, która była wówczas przebudowywana.

22px-Flag_of_Finland.svg.png Saupausselka - Lahti K 116

22px-Flag_of_Finland.svg.png Lahti K 90

22px-Flag_of_Finland.svg.png Kuopio K 120

22px-Flag_of_Norway.svg.png Oslo K 120

22px-Flag_of_Norway.svg.png Lillehammer K 123

22px-Flag_of_Norway.svg.png Trondheim K 120

22px-Flag_of_Norway.svg.png Vikersund K 185

22px-Flag_of_Sweden.svg.png Falun K 115

TerminarzEdytuj

Charakterystyką Turnieju Skandynawskiego jest, że co do zasady trwa on 8 dni. Początek przypada na niedzielę w Finlandii (najczęściej jest to Lahti). Kolejne zawody rozgrywa się we wtorek lub środę (tutaj początkowo było Falun potem zastąpione przz Kuopio. Trzeci konkurs odbywa się w piątek (Trondheim lub Lillehammer). Zakończenie cyklu następuje w niedziele i co do zasady zawodnicy rywalizują wówczas w Oslo.

Zasadniczo w Turnieju Skandynawski rozgrywa się 4 konkursy indywidualne. Wyjątkowo w sezonie 1997/1998 rozegrano pięć konkursów, natomiast w sezonach 2000/2001 i 2002/2003 po trzy konkursy. W sezonie 2010/2011 wogóle zrezygnowano z organizacji Turnieju. Nie dało się go zorganizować ponieważ Oslo wypadło z Pucharu Świata z powodu organizacji Mistrzostw Świata w narciarstwie klasycznym, a w Trondheim z powodu braku pieniędzy są problemy z przygotowywaniem skoczni. W ten sposób jedynymi czynnymi skoczniami Turnieju były Lahti i Kuopio. Lahti tradycjnie gościło Puchar Świata w marcu, natomiast konkurs Kuopio preniesiono na sam początek sezonu.

Od sezonu 2011/2012 Turniej Nordycki przywrócono do jako oficjalne zawody. Terminarz jest następujący:

  • 4 marca 22px-Flag_of_Finland.svg.png Lahti K 116
  • 6 marca 22px-Flag_of_Finland.svg.png Kuopio K 120
  • 9 marca 22px-Flag_of_Norway.svg.png Trondheim K 120
  • 11 marca 22px-Flag_of_Norway.svg.png Oslo K 120.

Turniej Nordycki jest także planowany w prowizorycznych terminarzach na sezony 2012/2013 i 2013/2014. FIS nie przewiduje znaczących zmian za wyjątkiem jednej w 2014 roku. W ramach próby przed Mistrzostwami Świata w 2015 roku Falun pojawi się w drugim konkursie zamiast Kuopio. Konkurs w Kuopio wzorem z sezonu 2010/2011 ma trafić na początek sezonu tuż po Kuusamo.

2012/2013 2013/2014
10 marca 22px-Flag_of_Finland.svg.png Lahti K 116 9 marca 22px-Flag_of_Finland.svg.png Lahti K 116
12 marca 22px-Flag_of_Finland.svg.png Kuopio K 120 11 marca 22px-Flag_of_Sweden.svg.png Falun K ???
15 marca 22px-Flag_of_Norway.svg.png Trondheim K 120 14 marca 22px-Flag_of_Norway.svg.png Trondheim K 120
17 marca 22px-Flag_of_Norway.svg.png Oslo K 120 16 marca 22px-Flag_of_Norway.svg.png Oslo K 120

Więcej z Fandomu

Losowa wiki